Χορός ΙΙΙ: Μεταμοντέρνες Πρακτικές στο Χορό

Κωδικός μαθήματος
ΧΕΙΜΕΕ05-ΠΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ / ΣΤ / Η
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ - ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ    [ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΡΑ]

Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Με αφετηρία την έννοια του μεταμοντέρνου στο χορό, το μάθημα μελετά σύγχρονες προσεγγίσεις και τεχνικές στο χορό μέσα από διαφορετικά ρεύματα. Μέσα από μία σειρά ενοτήτων, οι σπουδαστές/σπουδάστριες θα αποκτήσουν θεωρητικές και τεχνικές γνώσεις γύρω από μεταμοντέρνες πρακτικές στο χορό όπως η διευρυμένη χορογραφία, ο εννοιολογικός χορός, ο χορός σε δημόσιους χώρους, και η νέα
δραματουργία. Μέσω της ανάλυσης αυτών των θεματικών και την πρακτική τους εξάσκηση, το μάθημα αποσκοπεί στην κατανόηση του χορού ως καλλιτεχνικής και κοινωνικής πρακτικής, στην ανάπτυξη των απαραίτητων τεχνικών δεξιοτήτων για τους περφόρμερς, στην απόκτηση σύγχρονων χορογραφικών εργαλείων και στην ενσώματη κριτική σκέψη διαμέσω δημιουργικών προσεγγίσεων στην εκαπίδευση των περφόρμερς.
 

Οι σπουδαστές/σπουδάστριες αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα

  • Εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές και τεχνικές του μεταμοντέρνου στο σύγχρονο χορό μέσα από δημιουργικές προσεγγίσεις
  • Εφαρμόζουν τις θεωρητικές γνώσεις που απέκτησαν στη δημιουργία ή και στην επιτέλεση χορογραφικών έργων
  • Συνδέουν την πρακτική τους με τα σχετικά καλλιτεχνικά ρεύματα και να τη διευρύνουν
  • Να κατανοούν και να εφαρμόζουν τις ιδιαιτερότητες/απαιτήσεις των ειδών του σύγχρονου χορού (site specific, performance, συμμετοχική παράσταση κ.ο.κ.)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγικό μάθημα. Βασικές έννοιες.
  2. Η έννοια και η πρακτική της διευρυμένης χορογραφίας.
  3. Νέες Δραματουργίες στο χορό: task based performance, scores, παραστατική γραφή.
  4. Eννοιολογικός χορός: Από τη θεωρία στην πρακτική.
  5. Τελετουργία, Επιτέλεση και επιτελεστικότητα στο μεταμοντέρνο χορό. Παραδείγματα κι εφαρμογές.
  6. Συνεργατικές και συμμετοχικές πρακτικές στην εκπαίδευση των περφόρμερ.
  7. Ζωντανεύοντας το αρχείο Ι: αρχειακές πολιτικές και πρακτικές στο χορό.
  8. Ζωντανεύοντας το αρχείο Ι Ι: πρακτική ομαδική άσκηση
  9. Χορός στο Δημόσιο χώρο Ι: επιτόπια παρατήρηση, χαρτογράφηση, συλλογή υλικού, δημιουργία πρότασης,
  10. Χορός στο δημόσιο χώρο ΙΙ: πρακτική άσκηση.
  11. Χορός και Μουσεία: νέες τεχνικές για τους περφόρμερς.
  12. Χορός και κινηματογράφος: Θεωρίες και πρακτική εφαρμογή.
  13. Παρουσιάσεις σπουδαστών – Συμπεράσματα

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Εισαγωγικό μάθημα. Βασικές έννοιες.
  2. Η έννοια και η πρακτική της διευρυμένης χορογραφίας.
  3. Νέες Δραματουργίες στο χορό: task based performance, scores, παραστατική γραφή.
  4. Eννοιολογικός χορός: Από τη θεωρία στην πρακτική.
  5. Τελετουργία, Επιτέλεση και επιτελεστικότητα στο μεταμοντέρνο χορό. Παραδείγματα κι εφαρμογές.
  6. Συνεργατικές και συμμετοχικές πρακτικές στην εκπαίδευση των περφόρμερ.
  7. Ζωντανεύοντας το αρχείο Ι: αρχειακές πολιτικές και πρακτικές στο χορό.
  8. Ζωντανεύοντας το αρχείο Ι Ι: πρακτική ομαδική άσκηση
  9. Χορός στο Δημόσιο χώρο Ι: επιτόπια παρατήρηση, χαρτογράφηση, συλλογή υλικού, δημιουργία πρότασης,
  10. Χορός στο δημόσιο χώρο ΙΙ: πρακτική άσκηση.
  11. Χορός και Μουσεία: νέες τεχνικές για τους περφόρμερς.
  12. Χορός και κινηματογράφος: Θεωρίες και πρακτική εφαρμογή.
  13. Παρουσιάσεις σπουδαστών – Συμπεράσματα
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική (με δυνατότητα και στην Αγγλική)

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 10% Συμμετοχή στο μάθημα (10%)
  • 30% Απόδοση στην συλλογική εργασία
  • 60% Τελικές εξετάσεις 
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Το εργαστηριακό μάθημα στηρίζεται δημιουργικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις όπως σε πρακτικά tasks, ασκήσεις και χορογραφικούς πειραματισμούς μέσα από ανοιχτές και συμμετοχικές παιδαγωγικές μεθοδολογίες (ομαδικές δραστηριότητες, παιχνίδια
    εξοικείωσης κοκ).
  • Παράλληλα, πλαισιώνεται από προφορικές παραδόσεις από τη διδάσκουσα οι οποίες εμπλουτίζονται από προβολή παρουσιάσεων (ppt) και σχετικού οπτικοακουστικού υλικού (αποσπάσματα από ντοκιμαντέρ και παραστάσεις).
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

TBA

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Banes, S. ‘Gulliver's Hamburger: Defamiliarization and the Ordinary in the 1960's Avant-Garde’, in Banes, S. (ed) Reinventing Dance in the 1960's. Winsconsin: University of Winsconsin Press, 2003, pp.3-23.
  • Birringer,J. Dance and Not Dance. PAJ: A Journal of Performance and Art 2005; 27 (2 (80)): pp. 10–27.
  • Βleeker, M. Doing Dramaturgy. Thinking through Practice. Springer International Publishing AG, 2023.
  • Bishop, C. Artificial Hells:Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London & NY: Verso, 2012.
  • Burrows, J. A choreographer’s handbook. London and NY: 2010.
  • Carlson M., Performance, Μια κριτική εισαγωγή, Παπαζήσης 2014.
  • Hunter, V & Turner, C. (eds). The Routledge Companion to Site-Specific Performance, London: Routledge, 2025.
  • Fabius, J. “The Missing History of (Not) Conceptual Dance”, in Merel Heering, Ruth, Naber, Bianca Nieuwboer and Liesbeth Wildschut, eds. Danswetenschap in Amsterdam: Vereniging voor Dansonderzoek, 2012.
  • Georgelou,K., Protopapa, E., Theodoridou, D. The Practice of dramaturgy: working on actions in performance. Amsterdam: Antennae Valiz, 2017, pp. 11-32, 37-61, 187- 193.
  • Laermans, R. Moving Together. Theorizing and Making Contemporary Dance. Amsterdam: Antennae Valiz, 2015, 12-41, 60-63, 268-283.
  • Lepecki, A. Exhausting Dance: Performance and the Politics of Movement, London: Routledge, 2006.
  • Μέγα, Μ. (Επιμέλεια-Μετάφραση). Σώματα Παρόντα: Μία εισαγωγή στη θεωρία του χορού, University Studio Press, Θεσσαλονίκη, 2024, σελ. 99-109, 147-173, 327-343, 345-361.
  • Μπαρμπούση Β. Ο χορός στον 20ο αιώνα Σταθμοί και πρόσωπα. Αθήνα: Καστανιώτης, 2004.
    Pakes, A. ‘Can There Be Conceptual Dance?’ in Midwest Studies in Philosophy, Vol.
    44, 2019, pp. 195-212.
  • Παναγιωτάρα Μπ. & Τσιντζιλώνη, Στ. “Χορευτικά Σώματα και Θραύσματα Ιστορίας: το κενοτάφιο της χορογραφίας” στο συλλογικό τόμο του Μαράτου, Α. (επ.) 1821-2021 Μνήμες Τεχνών & Θραύσματα Ιστορίας, Αθήνα: Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς,
    Εκδόσεις Νήσος, 2021, σελ. 461-472.
  • Panagiotara, B. Dance Chronicles from Athens. Artistic Practices, Structures and Discourses in a Period of Crisis. Unpublished Ph.D Thesis, University of Roehampton, 2018, pp. 211-215, 217-264.
  • Profeta, K. Dramaturgy in Motion: At Work on Dance and Movement Performance. Madison: University of Wisconsin Press, 2015, pp. 3-23.
  • Schechner, R. Θεωρία της Επιτέλεσης. Μτφρ. Κουβαράκου, Ν. Αθήνα: Τελέθριο, 2011.
  • Τheodoridou, D. Public_ing. Practising democracy through performance. Athens: Nissos, 2022, pp.56-86, 208-222.
  • Tsintziloni, S. (2020). Artistic Research in Greece from the 1990s to the years of the
  • crisis. Dance series with invited guests. Available at: https://artistic-research.gr/artist- talks-dance-series-3/
  • Keersmaker, A. T. Re-Rosas Dance Practice https://www.rosasdanstrosas.be/en-home/

Έξτρα Βιβλιογραφία

Μαθήματα Εξαμήνου